Joris, kun je eens vertellen waar jij zoal tegenaan loopt bij het leidinggeven aan je team?

Op dit moment maak ik deel uit van drie teams. Die teams hebben allemaal hun eigen project. Van een team ben ik de projectleider en bij de andere twee ben ik gewoon project lid.

Eerst maar even mijn eigen team. Wij zijn een ontwerp- en implementatieteam. We ontwikkelen de besturing voor een inpaklijn van gebrande nootjes. Deze lijn draait nu nog op oude techniek. Het is ons project om de oude lijn, die op sommige punten wordt geoptimaliseerd, om te zetten naar een andere besturingstechniek.

Dat klinkt ingewikkeld, maar op papier valt het wel mee. Op papier. De praktijk is anders..

Mijn team bestaat uit drie engineers, zij bedenken en zijn creatief in het vinden van oplossingen voor problemen en vier monteurs/bouwers. Zij zijn ook creatief, maar vooral in het zoeken naar problemen in de oplossingen van de engineers.

Als we een werkbespreking hebben dan is het wel eens moeilijk om alle neuzen dezelfde richting uit te krijgen. Soms botsen mensen wat betreft hun karakter met elkaar, soms botst het omdat ze een verschillende visie op de aanpak van de klus hebben.

En als we dan tegen de opleveringsdatum van het project aanlopen, en de druk en spanning nemen toe, dan kan het er wel eens heftig aan toe gaan.

Maar het komt eigenlijk nooit tot een echte crash. Want het mooie van in projecten werken is het feit dat een project nooit langer duurt dan een maand of vier. Daarna wordt het project afgesloten met gebak en worden er weer nieuwe tijdelijke project teams gevormd. Dat voorkomt een boel gedoe.

Ik heb sinds een jaar de gewoonte om, als ik de leiding van een project krijg, een uurtje met de nieuwe ploeg te gaan zitten om een aantal basisafspraken te maken. Bijvoorbeeld: Ik vind het belangrijk dat iedereen het doel en het resultaat helder heeft, dat we tijdafspraken maken en dat we een aantal spelregels afspreken. Een voorbeeld is: discussie in het team is prima, maar nooit bij een klant, afspraak is afspraak, als je iets niet kunt waarmaken moet je het aangeven, zoveel mogelijk samen rijden en aan de bel trekken als het over je schoenen loopt. Dat werkt prettig. Voor mij, als projectleider, maar ook voor het team.

We checken regelmatig bij elkaar of de basisafspraken nog werken of dat ze moeten worden bijgesteld.

In de andere twee teams ben ik ‘gewoon projectteamlid’ en die teams worden geleid door twee senior medewerkers. Zij werken wat meer volgens formele protocollen, meer technisch, niet zo gericht op de samenwerking maar alleen op het resultaat. En ik merk dat ik de sfeer in het team daar anders vind, minder met een gevoel dat je samen de klus gaat klaren.

Mogelijk ligt dat aan mij, maar ik vind het wel vreemd.


Bij alle trainingen kun je de vervolgverhalen vinden van Jan Piet, Joris, Cornelia en Achmed.

Wil je updates van Leiderschapsplein.nl ontvangen? Klik dan op de Facebooklikebutton onder aan deze pagina. Als welkomstgeschenk mailen we je het complete E-book 'Praktijkverhalen'.