Geef jij op een of op verschillende manieren leiding Joris? 

Ik merk dat ik op verschillende manieren betrokken ben bij een project en dus ook verschillend leiding geef.

Dat heeft ook te maken met de klant, want eigenlijk geef ik die ook een soort van leiding. Klanten, bedrijven hebben een probleem. Er moet bijvoorbeeld een robot of een onderdeel van een productielijn aangestuurd worden. Daar heeft hij geen verstand van, nou ja, meestal loopt er een TD’er, een medewerker van de technische dienst, in het bedrijf rond die daar wel iets van snapt. Hij is mijn contactpersoon. Als deze persoon tevreden is, dan is zijn baas, onze opdrachtgever, de klant dus, ook tevreden. En wij houden van tevreden klanten!

Ik merk dat ik met de ene TD’er anders omga dan met de ander. Zij worden in hun bedrijf aangesproken als het project waar ik projectleider van ben niet naar verwachting functioneert. Nou is er nooit een project dat meteen, nadat alles is geïnstalleerd, perfect functioneert. Er zijn altijd aanloopprobleempjes. Een TD’er die wat onzeker is en niet zoveel vertrouwen van zijn collega’s heeft, zal anders reageren dan een ouwe rot met veel ervaring.

Ik merk dat ik goed kan inschatten wat er bij welke klant nodig is aan begeleiding en aan uitleg. Het is voor een ervaren man vervelend als ik veel te veel ga uitleggen, dan voelt hij zich niet serieus genomen. Aan de andere kant moet ik ook weer niet te weinig uitleg geven aan een onervaren type, want die voelt zich dan ook niet serieus genomen. Het is dus altijd goed inschatten wat er nodig is, maar dat vind ik ook wel het leuke eraan! 


Bij alle trainingen kun je de vervolgverhalen vinden van Jan Piet, Joris, Cornelia en Achmed.

Wil je updates van Leiderschapsplein.nl ontvangen? Klik dan op de Facebooklikebutton onder aan deze pagina. Als welkomstgeschenk mailen we je het complete E-book 'Praktijkverhalen'.